Jak centra ogrodnicze mogą zarabiać w okresie zimowym?

Każdy ogrodnik wie, że ogrodnictwo to branża sezonowa. Mimo, że ogród wymaga pielęgnacji i opieki również zimą, to ilość zajęć jest znacznie mniejsza niż przez resztę roku. Jest to też powodem, dla którego sklepy i centra ogrodnicze w tym czasie muszą liczyć się ze zdecydowanie niższą liczbą klientów. Istnieją dwa podejścia do tego tematu w tej branży – część sklepów ogranicza w tym czasie swoje działanie, aby jak najbardziej zmniejszyć wydatki i ewentualne straty, ale są też tacy, którzy próbują się dostosować do tej wymagającej pory. Co można zrobić, będąc właścicielem centrum ogrodniczego, aby również zimą ten biznes pozostawał aktualny?

Co sprzedawać zimą w centrum ogrodniczym?

Dla tej drugiej grupy, o której wspominaliśmy we wstępie, jest przynajmniej kilka dobrych rozwiązań, mogących znacznie poprawić sytuację finansową z zimie:

  • Nawet o tej porze roku, w takim miejscu jak centrum ogrodnicze, nie może zabraknąć w sprzedaży roślin. Oczywiste jest jednak, że należy dopasować ich wybór do aktualnego sezonu. Jest całkiem sporo roślin, które mogą być sadzone zimą, zakładając, że ziemia nie jest na tyle zmarznięta żeby utrudnić lub nawet uniemożliwić jej rozkopanie w celu ich posadzenia.
    Najlepiej radzą sobie sadzone w zimie drzewa i krzewy iglaste. W tym czasie w podłożu jest sporo wilgoci i rozwijające się tych warunkach sadzonki lepiej się w niej czują niż na przykład wiosną, kiedy to ziemia jest jeszcze sucha po zimie. Poza tym zimą można sadzić jeszcze np. rośliny zimozielone, niektóre warzywa (np. czosnek, roszponka, brukselka czy marchew).
    Posiadanie w swojej ofercie nasion i sadzonek tych wszystkich roślin, nadających się do sadzenia w zimie na pewno zadowoli wielu klientów.
  • Rośliny doniczkowe i wszelkie akcesoria z nimi związane – sklepy ogrodnicze w zimie powinny rozszerzyć ofertę roślin z przeznaczeniem do hodowli w domu. Sporo osób stęsknionych za żywą zielenią i intensywnymi kolorami może zdecydować się na ich zakup, a w przypadku niektórych roślin, gdy przyjdzie cieplejsza pogoda, można przesadzić je do ogrodu. Dobrym pomysłem jest również sprzedawanie w doniczkach ozdobnych właśnie roślin, które zwykle kupowane są w „roboczych” sadzonkach celem przesadzenia do ziemi w ogrodzie. Niewielki wysiłek i koszt, a taki gotowy produkt można sprzedać za ciut wyższą cenę niż indywidualne ceny obu produktów.
  • Dekoracje sezonowe – łącząc odrobinę wysiłku i poczucia estetyki, możemy tworzyć i sprzedawać ozdoby złożone m.in. z roślin dostosowane do specjalnych okazji: wieńce czy stroiki świąteczne (np. z użyciem poinsecji) i noworoczne, bukiety i kompozycje walentynkowe, na dzień babci i dziadka. Ofertę można też rozszerzyć o ozdoby nie oparte na roślinach, które będą dopasowane do wyżej wymienionych świąt.
  • Coraz popularniejsze są ogrody zimowe, sklep ogrodniczy powinien więc sprzedawać wszelkie produkty powiązane z tym tematem. Nie tylko rośliny, ale i meble czy akcesoria, które można wykorzystać zimą właśnie w takich miejscach.
Klienci w centrum ogrodniczym w zimie
  • Zimą warto zadbać o naturalnych sprzymierzeńców ogrodników, czyli ptaki. Dobrze jest mieć w sprzedaży karmniki i poidełka dla nich.
  • Dobrym pomysłem jest wprowadzenie do oferty swojego centrum (nie tylko zimą), bonów prezentowych. Mogą one być podarowane miłośnikom ogrodnictwa np. jako prezent pod choinkę.
  • Na pewno należy mieć w sprzedaży wszelkie artykuły niezbędne do opieki nad ogrodem w zimie. Zaliczają się do tego zarówno różnego rodzaju okrycia na rośliny (maty słomiane, agrowłókniny), jak i łopaty czy maszyny do odśnieżania.
  • Jak wspomnieliśmy wyżej – zima, szczególnie grudzień, to czas wielu okazji, w trakcie których wręczamy sobie prezenty. Dobrze, by centra ogrodnicze w okresie zimowym miały w swojej ofercie przedmioty sprawdzające się jako prezent dla ogrodnika. Książki i poradniki tematyczne, breloczki, kalendarze, mini szklarnie, torby na narzędzia ogrodnicze, zdobione koszyki na zbiory, specjalne zestawy narzędzi ogrodniczych itd. – wszystkie te towary sprawią radość każdemu miłośnikowi ogrodnictwa.

Co może oferować centrum ogrodnicze zimą?

Dla bardziej ambitnych ogrodników-biznesmenów są też propozycje rozszerzenia usług świadczonych przez centrum ogrodnicze poza handel roślinami i akcesoriami.

  • Szkolenia i warsztaty – każda osoba prowadząca centrum ogrodnicze musi posiadać rozległą wiedzę na ten temat. Dlaczego więc nie dzielić się tą wiedzą z innymi, a przy okazji zarobić i powiększyć swoją bazę klientów?
  • Usługi ogrodnicze – jeśli dotąd nie mieliśmy ich w swojej ofercie. W zimie może to być opieka nad ogrodem lub ogrodem zimowym, odśnieżanie, zakładanie wewnętrznych ogrodów wertykalnych, a nawet pomoc przy roślinach hodowanych w domu.
  • Wypożyczanie maszyn i narzędzi – z racji specyfiki pory roku największym zainteresowaniem mogą się cieszyć wspomniane wyżej odśnieżarki czy narzędzia do opieki nad ogrodem zimą.
  • Aktywność online – większą ilość wolnego czasu warto wykorzystać na zbudowanie swojej marki w sieci. Obecność na mediach społecznościowych i chętnie odwiedzanych serwisach nie tylko zachęci klientów do odwiedzenia sklepu, ale zwiększy rozpoznawalność, a co za tym idzie potencjalnie powiększy bazę klientów.

Przy odpowiedniej dozie wyobraźni i pomysłowości, można wpaść na jeszcze inne, niż wyżej wymienione pomysły podniesienia atrakcyjności swojego centrum ogrodniczego zimą. Dlaczego by nie stworzyć mini kawiarni w otoczeniu zieleni i pięknych kwiatów w swoim centrum? Dywersyfikacja oferty i otwarcie się na społeczność ogrodników-hobbystów mogą dać naprawdę bardzo dobre efekty w tym spokojniejszym niż reszta roku okresie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *